Bumpers verchromen of RVS bumpers?

Bumpers verchromen of RVS bumpers?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is waarschijnlijk de meest voorkomende vraag die onder onze klanten speelt. Ga ik mijn oude set bumpers opnieuw laten verchromen of kies ik voor bumpers van roestvast staal (RVS)? Voor sommigen zijn RVS bumpers als alternatief voor chroom zelfs een volledig nieuwe ontdekking. Beide opties hebben uiteraard hun voors en hun tegens, zoals met zoveel zaken in het leven...

Er zijn een aantal punten van belang bij de keuze tussen RVS bumpers en het verchromen van de oude bumpers. Deze zullen we verder toelichten:

  • Originaliteit en verkrijgbaarheid van onderdelen
  • Hoe ziet een RVS bumper eruit in vergelijking tot een chrome bumper?
  • Wat kost opnieuw verchromen van bumpers?
  • Museumstuk of rijdersauto?

Originaliteit en verkrijgbaarheid van onderdelen

De toepassing van vele onderdelen van chroom (en RVS) hoort bij het tijdperk en uiterlijk van veel klassieke auto’s. Goed gepoetst stralen de auto’s van liefhebbers je tegemoet op zonnige dagen. Wij van Bumperworld houden ervan! Er zijn voldoende chrome replicaonderdelen te vinden voor veel klassiekers, maar meestal winnen die het qua kwaliteit en uiterlijk niet van het origineel. Voor slijtagedelen zijn vaak de originele onderdelen (bijv. ontstekingsdelen van Bosch) nog prima leverbaar. In het geval van carrosseriedelen zoals bumpers is er echter vaak geen keus. Een ‘NEW OLD STOCK’ (NOS) bumper vinden is natuurlijk prachtig, maar meestal een illusie. Herstellen of repliceren van originele onderdelen is dan noodzaak. Wij hebben veel klanten die oprecht gelukkig zijn met het feit dat hun langgezochte bumper überhaupt verkrijgbaar is! Daarbij zijn de tot hoogglans gepolijste RVS bumpers van een andere klasse dan de chroom replica’s. Vaak zijn klassiekers van onze klanten in gelimiteerde oplages geproduceerd en met de hand gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan een Maserati 3500 GT. Echt maatwerk.

Rolls-Royce-Silver-Cloud-bumpers.jpg

Een Rolls Royce Silver Cloud (1957) met (originele) RVS Grille en RVS bumpers. 

RVS bumpers werden door sommige fabrikanten in de jaren ’60 en ‘70 al toegepast. 
Wat te denken van de RVS grille van de majestueuze Rolls Royce Silver Cloud?

Hoe ziet een RVS bumper eruit in vergelijking tot een chrome bumper?

De looks: belangrijk! Zeker bij een gekoesterde klassieker. Een veelgehoorde vraag bij ons is of de bumpers op het oog te onderscheiden zijn van chroom. Het antwoord: het verschil is bijna niet te zien. Het RVS is namelijk zo gepolijst dat het oppervlak spiegelglad is, en glimt als chroom. 

Vaak zijn onze klanten overtuigd wanneer ze de bumpers met eigen ogen aanschouwd hebben en het materiaal gevoeld hebben. Dat is natuurlijk mogelijk op een van de vele beurzen waarop we aanwezig zijn of na het maken van een persoonlijke afspraak voor een bezoek aan onze showroom.

Wat kost opnieuw verchromen van bumpers?

De kosten voor het verchromen van bumpers en andere onderdelen vormen vaak een grote kostenpost in het restauratiebudget. Prijzen die betaald worden voor het opnieuw verchromen lopen enorm uiteen. Het slijpen en strak maken van de onderdelen voordat deze verchroomd kunnen worden kost veel tijd en vergt absoluut kennis en kunde. De kwaliteit van dit voorbereidend werk is zeer bepalend voor het eindresultaat. Daarbij zijn niet alle bumpers meer te redden. De basis voor de te verchromen bumper moet al goed zijn, wil er een goed eindresultaat volgen. Wanneer de originele bumper erg dun is geworden, en roestputjes tijdens het voorbewerken niet volledig verwijderd kunnen worden, kan het resultaat tegenvallen. Vroeg of laat komt roest weer terug en wordt afbladderen van chroom een feit. Onlangs kwam een klant met onderstaande BMW 503 bumper. De klant was bij verschillende verchroombedrijven geweest, maar herstel was niet mogelijk of extreem kostbaar. Hij koos uiteindelijk voor maatwerk in RVS:

Bmw-503-bumper-doorgeroest.jpg

De originele bumper van deze BMW 503 was volledig doorgeroest...

Maatwerk-BMW-503-bumper.jpg

De nieuwe maatwerk bumper voor de BMW 503.

Museumstuk of rijdersauto?

Een auto die zijn leven geconserveerd in een museum heeft doorgebracht zal weinig last hebben van roest op chroomwerk. Meestal hebben klassieke auto’s echter al veel meegemaakt en gebruiken de meeste van onze klanten hun auto gelukkig waar deze voor bedoeld is: rijden!

Zelfs voor klassiekers die deelnemen aan rally’s of ritten in weer en wind bieden de RVS bumpers een uitkomst: met af en toe onderhoud en poetswerk zijn de bumpers weer in topstaat. Daarnaast is het mogelijk om bumpers uit te deuken en opnieuw te polijsten bij schade. Ook steenslag geeft geen problemen bij RVS bumpers. Bij chroom raakt de toplaag beschadigd en krijgt roest op den duur vrij spel.

Gezien onze ervaring en de ervaringen van onze klanten, durven wij gerust te stellen dat we met gepolijste RVS bumpers het perfecte alternatief op chroom gevonden hebben.

Conclusie

Het restaureren en onderhouden van oldtimers brengt vele keuzes met zich mee. Vroeg of laat komen ook de bumpers aan de beurt. Soms zijn de oude bumpers niet meer te herstellen als gevolg van schade en/of roestvorming. Bovendien zijn goede originele bumpers vaak niet meer verkrijgbaar. Het herstellen en opnieuw verchromen van bumpers is in veel gevallen kostbaar en voor de langere termijn niet altijd de beste oplossing. Gezien onze ervaring en de ervaringen van onze klanten, durven wij gerust te stellen dat we met gepolijste RVS bumpers het perfecte alternatief op chroom gevonden hebben.

Bekijk de video